KOLUMNI
Susanna Valkeus kehittämispäällikkö Markkinointi-instituutti www. markinst. fi
Susanna Valkeus luotsaa työkseen Markkinointi-instituutin aikuisopiskelijoita. Hänen intohimonaan ovat ihmiset ja heidän kasvutarinansa.
SINÄ OLET TULEVAISUUDEN MENESTYJÄ – MUTTA VAIN, JOS HALUAT OPPIA UUTTA
Siitä on kolme pitkää ja kiireistä vuotta, kun hain viimeksi töitä. Nyt päätin päivittää CV: ni. Tutustuin samalla vanhoihin työhakemuksiini. Eräässä hakukirjeessä olin siteerannut aikaisempaa esimiestäni, joka oli kauniisti lausunut minun olevan poikkeuksellisen oppimishaluinen henkilö.
Aikuisen oppimista olen nyt vuoden päivät makustellut opiskellessani työn ohessa aikuiskasvatustieteitä. Olen samalla havainnut muutoksen omassa oppimishalussani. Ahkerana ja kilttinä” ysipuolen” plikkana pänttäsin ennen aina sen, mitä kulloinenkin opettaja tai luennoitsija tärkeäksi näki. Nyt minä itse olen oppimiseni ohjaksissa, ja huomaan olevani selektiivisempi, itsekkäämpikin. Kyseenalaistan, optimoin ja suostun sisäistämään oikeastaan vain sen, minkä koen oman kehittymiseni kannalta merkitykselliseksi.
Aikuinen oppija linkittää uuden tiedon omaan kokemukseensa Kolmekymppisten kavereitteni kanssa oppimista reflektoidessamme pohdimme opiskeluaikojen huolettomuutta. Silloin jotenkin ajatteli, että valmistuessaan olisi valmis kaikkiin työelämän abstrakteilta tuntuviin haasteisiin. Vähänpä silloin tiesi, mitä oppia työelämä tuo tullessaan. Oppia työnteon arjesta. Oppia laadukkaan vuorovaikutuksen merkityksestä. Oppia itsensä johtamisesta ja omien rajojen tunnistamisesta. Oppia vastauksen etsimisestä tilanteessa, jossa lähdeaineistoa ei ole. Oppia vastuunotosta. Oppia luottamuksesta. Oppia oppimisesta itsestään.
Markkinointi-instituutissa opiskelijoita ohjatessani puhumme usein myös opiskelijoiden kanssa työelämän antamista opeista – niistä sellaisista, mitä koulun penkillä ei ikinä kuultu. Työstä kerätty aikaisempi kokemus vaikuttaa vahvasti, kun aikuinen reflektoi uutta tietoa jo olemassa olevaan, kokemusperäiseen osaamiseensa. Aikuisella on jo sitä vuosien työllä kerättyä liimapaperia, johon uusi tieto tarrautuu.
Aikuinen vaatii koulutukselta konkreettisia hyötyjä Oppiminen kietoutuu aikuisella vahvasti motivaatioon saavuttaa jotain mitattavaa, esimerkiksi menestyä työssään ja edetä urallaan. Aikuisen vaatimustaso oppimiselle on korkealla. Koulutuksen ROI-vaade on kasvanut sitten peruskoulujen. Nice-to-know-diipadaapa turhauttaa, sillä aika on hektisessä elämänrytmissä kallisarvoinen resurssi, joka halutaan investoida optimaalisesti.
Tulevaisuuden työssä menestyminen vaatii katkeamatonta uuden omaksumista – jatkuva oppiminen on yhä pysyvämpi olotila. Aikuisen tärkein oppimisen paikka on kaivaa itsestään esiin elinikäinen oppija, se tulevaisuuden työssä menestyjä.
Kehut tietysti lämmittävät. Vaikka tarkkanäköinen entinen esimieheni ei ollut ottanut kantaa sinällään tärkeään asiaan, eli kykyyni oppia, oli hän yhtä kaikki havainnut tärkeän ominaisuuden. Halu oppia on hyvä valttikortti jo tämän päivän työmarkkinoilla, yhä enenevissä määrin tulevaisuudessa. n
46 HR viesti 2 / 2018