HR viesti 3+4/2017 | Page 50

NÄKÖKULMA

Päivi Sihvola Viestintä-, markkinointi- ja HR-johtaja Ilmarinen ilmarinen. fi
Kirjoittaja ei lakkaa innostumasta siitä, miten viestinnän, markkinoinnin, HR: n ja yritysvastuun kentät tukevat toisiaan – ja luovat alati uutta.

SATA LASISSA

Suomalaisilla työpaikoilla syntyy joka päivä fiksuja työelämän käytäntöjä, jotka ovat ihan turhaan vain pienen piirin tiedossa ja käytössä. Miksi emme siis nostaisi niitä framille ja samalla oppisi toisiltamme? Tätä mietimme Ilmarisessa ja saimme idean: juhlistamme satavuotiasta Suomea keräämällä sata tekoa paremman työelämän puolesta.
Haastammekin kaikki yritykset kertomaan teoista, jotka tuovat energiaa päivään ja parantavat hyvinvointia työssä. Teot itsessään voivat olla suuria tai pieniä; ne voivat olla jo hyväksi havaittuja käytäntöjä tai ihan uusia työkykyä ja tuottavuutta lisääviä avauksia. Keräämme teot kampanjasivustolle ilmarinen. fi / 100tekoa. Tekoja ja hyviä käytäntöjä nostatamme esille kuukausittain. Vuoden lopussa palkitsemme parhaat.
Lisäksi haluamme, että sivusto jatkaa elämäänsä myös juhlavuoden jälkeen: siitä tulee kaikille avoin paremman työelämän portaali, josta löytyy vinkkejä työelämän ja työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Kampanja on jo täydessä vauhdissa ja meillä on kasassa monipuolinen kattaus hienoja, monistettavaksi sopivia ideoita. Esimerkiksi yhdellä työpaikalla on otettu – ensimmäisenä Suomessa – käyttöön isovanhempainvapaa: jos yrityksen työntekijä tulee mummoksi tai vaariksi, saa hän halutessaan pitää viikon palkallisen vapaan. Toisissa paikoissa tuodaan lemmikkejä mukaan töihin, vedetään muutaman minuutin lankutustreeni tai juhlistetaan palkkapäivää. Monien tekojen ytimessä loistaa riemukas irrottelu yhdessä.
Kuten jo näistäkin esimerkeistä selviää, TOP100-listalle päästäkseen ei tarvitse luoda mitään monumentaalista, ihmiskunnan historiaan jäävää megainnovaatiota. Haemme tekoja, jotka ovat yritysten itsensä näköisiä – oivalluksia, joista välittyy yrityksen kulttuuri ja henki.
Samalla olemme ideoineet pari omaakin niksiä. Jo viime vuonna halusimme kokeilla, miten toimisi firman oma liikuttaja. Rekrytoimme kesäduunariksi liikuttajan, jonka tehtävänä oli innostaa henkilöstöämme huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan liikunnan ja oikean ravitsemuksen avulla. Kokemukset olivat niin hyviä, että olemme jatkaneet liikuttajan pestiä vielä juhlavuoden ylikin.
Toinen tekomme oli vuoden alussa järjestetyt, omalle väelle suunnatut hyvinvointimessut. Messuilla esittäytyivät myös kumppanimme työterveyshuollossa, liikunnassa ja ravitsemuksessa. Isoin jono taisi olla rasvaprosenttimittaukseen. Suosittelen messuja kaikille, jotka pohtivat löytävätkö ihmiset sittenkään tarvitsemansa tuen, vaikka sitä on tarjolla.
Näillä teoilla haluamme hehkuttaa satavuotiasta Suomea, mutta samalla myös edesauttaa uudenlaisen kokeilukulttuurin juurtumista. Liikuttajan palkkaamiseen liittyi kieltämättä pieni riski. Muistan alun perin itsekin pohtineeni tyyliin:” Nasta idea, mutta mitenkähän toimii”. Pienellä riskillä voi kuitenkin tulla suuri onnistuminen. Sellainen kulttuuri halvaannuttaa, jossa uusia asioita voi tehdä vain, jos niiden onnistuminen on sataprosenttisen varmaa. Joskus tarvitsemme parempia, nopeampia virheitä, jotta pääsemme tekemään läpimurtoja.
Voiko suomalainen työelämä olla maailman parasta? Jos me emme siinä onnistu, niin kuka sitten? Meillä on kaikki edellytykset – on sosiaalista pääomaa ja koulutettu väki. Luovuudestakaan ei ole pulaa, kun tämä piilohullu kanssa nostaa jalan jarrulta pois. n
Ota haaste vastaan ja ilmoita oman tiimisi teko osoitteessa ilmarinen. fi / 100tekoa
C
M
Y
CM
MY
CY
CMY
K
50 HR viesti 3 – 4 / 2017