Sosiaalisessa mediassa voi myös tehdä kustannustehokkaita Ns. passiivisten työnhakijoiden tavoittaminen sosiaalisen
”täsmäiskuja” helpommin kuin printissä. Bisnesympyröissä median kautta sen sijaan voi hyvinkin onnistua, sillä vanha
kenties tutuimmat LinkedIn ja Facebook ovat saaneet rinnal- kunnon viidakkorumpu soi nyt paljolti digitaalisena.
leen Instagramin ja Twitterin, ja pioneerit kokeilevat rekrytoin-
tia nyt SnapChatin tai Periscopen kautta.
Näyttääkin siltä, että muutaman viime vuoden aikana
”Hyvien osaajien löytäminen on yhä vaikeampaa, mutta
somen kautta voi tavoittaa tehokkaasti niitäkin työntekijöitä,
jotka eivät aktiivisesti etsi uusia töitä – mutta jotka oikeanlai-
moni HR-ihminen on kokenut digiherätyksen. Kun vielä sen tarjouksen saatuaan voisivat hyvinkin harkita työpaikan
2013 vain joka neljäs HR-ammattilainen piti LinkedIniä ja vaihtamista”, Mikkonen kuvailee.
Facebookia melko tärkeinä rekrytointikanavina, niin viime
vuonna näitä kanavia peukutti jo kaksi kolmesta.
Kuuma linja auki
Rekrytoinnin trendit tapaavat rantautua meille lännestä – mil-
loin Ruotsista, milloin Yhdysvalloista – joten jotain o
sviittaa
tulevaisuudesta voi saada tutustumalla USA:n rekrykuulumisiin.
Beyond.comin tutkimuksen mukaan älypuhelimensa kanssa
naimisissa oleva milleniaali haluaa hakea myös duunipaikkaa
sovelluksen avulla: 77% vastanneista kertoi hakevansa työ-
paikkaa älypuhelinsovelluksen kautta. Diginatiivi amerikkalai-
nen työnhakija voi olla myös melkoisen nirso, sillä joka neljäs
jättää yrityksen omaan arvoonsa, jos rekrysivusto ei ole res-
ponsiivinen.
Visma Enterprise Oy:n toimitusjohtaja Jukka Mikkonen
toteaa, että digitaalisuus on läpilyövä voima kaikessa HR-toi-
minnassa, josta rekrytointi on tärkeä palanen. ”Jos ajatellaan
työntekijän elinkaarta yrityksessä, niin rekrytointiprosessista
kaikki lähtee.”
Mikkosen mukaan maailma on mennyt mobiiliin ja yri-
”
Jos
digikärpänen
on päässyt
puraisemaan,
asiakas osaa
yleensä vaatia
laatua.
tysten on mentävä perässä. Tämä prosessi ei aina suju kuin
tanssi, mutta asenteissa ei niinkään ole vikaa:
”Muutosvastarintaa ei sinänsä esiinny paljon, koska näi-
den asioiden tärkeys kyllä tunnustetaan yrityksissä. Enemmän-
kin asiakkaat kysyvät, että mitä nyt pitäisi tehdä”, hän kuvai- Työvoimaa, kiitos!
lee. Kansallisen Rekrytointitutkimuksen mukaan myös ihan
tavistyönhakijat haluavat ”iisimp